Gør din virksomhed mere synlig i lokalområdet
25. marts 2019Ligger din virksomheds målgruppe indenfor dit lokalområde? Så er det en god idé at gøre dig nogle overvejelser om, hvordan du kan gøre din virksomhed mere synlig. Det er med til at ramme målgruppen, og gøre målgruppen opmærksom på din virksomhed. God og synlig reklame af din virksomhed er med til at skabe nye kunder og dermed resultater.
En god og klar strategi, er det første skrift mod mere synlighed af din virksomhed. Herunder får du et par råd til, hvordan du kan gøre din virksomhed mere synlig i lokalområdet.
Deltag i de lokale arrangementer
Når din virksomhed deltager i de lokale arrangementer, er du i direkte kontakt med din målgruppe. Der er flere måder, hvorpå din virksomhed kan deltage. Undersøg hvilke arrangementer som bliver afholdt, og overvej, hvordan I bedst deltager. Er der torvedage i gågaden kan I f.eks. opstille en lille stand, hvor de besøgende kan høre mere om jeres virksomhed. Et par merchandises som de besøgende kan tage med hjem er også en god reklame. Spørg nogle af dine medarbejdere om de kunne have lyst til at deltage. De er garanteret en hyggelig dag sammen med de lokale, og samtidig skaber de synlighed omkring din virksomhed.
I mange byer bliver der også ofte afholdt lokale løb. Undersøg om din virksomhed har mulighed for at opsætte reklame til løbet. Det kunne f.eks. være en målportal, når løberne løber over målstregen. Der påtrykkes din virksomheds loger og/eller navn på målportalen. På den måde viser du, at din virksomhed støtter lokalområdet og dens aktiviteter samtidig med, at I skaber reklame for virksomheden.
Vær synlig i de lokale medier
En annonce i den lokale avis er også en måde at gøre de lokale læsere opmærksom på din virksomhed. Om det skal være en annonce som informerer om din virksomheds produkt/service eller informerer om personerne og ideen bag virksomheden, er op til dig. Fordelen ved en annonce i den lokale avis er, at avisen ofte er gratis, og derfor læses af flere end en avis, som læseren skal betale for. En annonce koster penge. Du skal derfor undersøge, om effekten af annoncen kan opveje udgiften. Kontakt evt. et professionelt reklamebureau, som kan lave en annonce, som både er professionel og passer til din virksomhed.
Tv-reklamer og radiospots er også gode muligheder. De kan produceres specifikt til den lokale tv-station og/eller radio. Ofte kan disse kun ses/høres af folk i området, og er derfor effektive til at nå ud til målgruppen på. Disse er oftest mere omkostningstunge. Derfor skal du nøje overveje, hvilken effekt denne form for reklame vil have på din virksomhed, og om denne effekt kan dække omkostningerne. Vælger du denne løsning, er det en god ide at benytte et professionelt reklamebureau. Måske findes der endda et lokalt reklamebureau som har erfaring med at producerer reklamer til dit lokalområde. Ved at bruge professionelle reklamefolk er du sikker på, at reklamen bliver produceret i høj kvalitet.