Hvorfor er struktureret data vigtig for din SEO-indsats?

0

En stor del af de danske netkøb starter på Google. Derfor er det en vigtig del af at drive forretning på nettet, at man ikke går på kompromis med sin SEO-indsats. Hvis du ikke vil gå glip af en stor mængde omsætning og kunder, er man nødt til at fokusere på arbejdet med at optimere sine placeringer i søgemaskinerne.

At arbejde med SEO er dog ikke let. Der er et hav af vigtige ting at tage højde for. Det er netop derfor, at det er vigtigt, at du får overladt arbejdet til en specialist. En af de ting, der især er vigtig at arbejde med, er det, der kaldes for struktureret data, som faktisk er et aspekt, der er rigtig mange, der ender med at overse.

Hvad er struktureret data?

Det er ikke alle, der ved, hvad struktureret data er. Det kan bedst beskrives som værende data, der skal hjælpe Google med at forstå og kategorisere indholdet på din webside. Det er en del af deres mål om at få vist de mest relevante informationer til brugerne, når de søger efter bestemte ord, fraser eller termer.

Til trods for, at Google konstant opdaterer deres algoritme, da de hele tiden arbejder med at blive klogere og klogere på at forstå indholdet af en side – også uden struktureret data. Det er dog ikke noget, der ændrer på, at det er en fordel, at du gør brug af struktureret data, da det gør det lettere at forstå indholdet af siden.

Det kan være, at du allerede har lagt mærke til at resultatet af en Google-søgning sommetider viser ekstra informationer. Det sker bl.a. i tilfælde af, at du søger efter en opskrift e.l. Det kan også være, at du oplever, at der vises billeder, anmeldelser eller antal stjerner, når du laver en bestemt søgning på Google.

De førnævnte informationer kaldes for Rich Snippets. Det er en vigtig del af arbejdet med struktureret data, da det kan give dig øget opmærksomhed i søgeresultaterne, eftersom din side vil blive fremhævet i forhold til de andre.

Hvilken betydning har det for din SEO?

Struktureret data er ikke blot med til at hjælpe Google med at forstå indholdet af din side, og derved bruge denne forståelse til at fremvise den mest relevante information til brugerne. Det kan også være med til at øge din klikrate i Google, hvilket vil resultere i, at der genereres flere klik til din side.

Dette skyldes naturligvis, at din side skiller sig ud fra mængden, da de strukturerede data får dit resultat til at være mere fremtrædende. Har du fx held med at få fem stjerner vist på et af dine resultater, vil det øge klikrate på dit resultat, da det er mere iøjnefaldende for dem, der søger efter det.

I og med, at klikraten er en af de mange faktorer, der bruges til at vurdere, hvorvidt din side skal placeres højt i søgeresultatet, er dette derfor også med til at øge din sides rangering i de organiske søgeresultater.

Share.

About Author