Tjek dine kunders kreditvurdering og undgå manglende betaling
18. juni 2018At få nye kunder i jeres virksomhed er altid godt – eller er det? Hvis en kundes betalingsevne vurderes forkert, kan det få store konsekvenser for jeres virksomhed og derved komme til at koste jer rigtig mange penge. Derfor er det vigtigt, at I som virksomhed har en klar og tydelig politik for jeres kreditgivning. Har I ikke det, kan I risikere at tabe jeres penge eller at skulle bruge mange ressourcer på lange inkassosager. Skal I først til at kæmpe med inkassosager, så kommer det til at tage ressourcer fra jeres virksomhed, som alt andet end lige vil komme til at koste jeres virksomhed penge.
Tre retningslinjer som gør, at I får jeres penge
Når I giver kredit er det vigtigt, at I ved noget om jeres kunder og potentielle kunder. Der kan ske ændringer hos jeres nuværende kunder, derfor skal I også holde øje med dem. Derudover er det vigtigt, at I har helt klare retningslinjer i virksomheden for, hvornår der kan indgås et samarbejde og gives kredit.
Derfor er det vigtigt at I har styr på følgende:
- Tjek jeres kunders økonomi, regnskaber, nøgletal, samarbejdspartnere m.m.
- Tjek om de er registreret som dårlige betalere
- Indgå aldrig en samarbejdsaftale på forhånd – brug tid på at lave grundig research
Sådan bliver kreditprocessen nem og simpel
Når du skal finde din potentielle kundes rengskab, nøgletal m.m. så kan der gå flere timer med, at søge rundt på nettet inden du har det, som du skal bruge. Du kan nemt, og overskueligt finde alt du skal bruge her. Her vil du også have mulighed for at gå 5 år tilbage i tiden, så du skulle gerne kunne se alt, hvad der er værd at vide om din potentielle kunde både fra i dag, men også fra fortiden.